Black Friday

Black Friday

Bolti akcióból társadalmi őrület

Sy 2025. november 27. | 3 perc |

Ha van amerikai "ünnep", ami a vásárlásról szól, az a Black Friday. Eredetileg a hálaadás utáni pénteken indult nagy akcióként, mára azonban olyan tömegpszichózissá nőtte ki magát, amely világszerte ismert. De hogyan vált a bolti leértékelésből szinte külön társadalmi jelenséggé?

A „Black Friday” kifejezést először a rendőrök használták az 1960-as években Philadelphiában, amikor a hálaadás utáni pénteken a város bedugult a bevásárló áradattól. A kereskedőknek nem tetszett a negatív hangzás, ezért új értelmezést találtak ki: ekkor kerülnek „pirosból feketébe” a könyvelésben, vagyis végre nyereségessé válnak az üzletek.

Outlet - Black Friday - Charlotte, NC

Az 1980–90-es években a Black Friday már a legnagyobb bevásárlónappá vált. A boltok reggel 6-kor, később 5-kor, majd hajnal 4-kor nyitottak, hogy minél korábban becsábítsák a vásárlókat. Elterjedtek a „doorbuster deals”, vagyis az elképesztően olcsó, limitált termékek, amikért tömegek rohantak.

A 2000-es évekre a Black Friday képe összefonódott a híradós videókkal: emberek rohamozzák a Walmart ajtaját, verekednek egy tévéért, tolonganak a játékosztályon. Sajnos tragikus esetek is voltak, amikor a tömeg sodort el embereket. Ez a kaotikus, „őrület” oldala tette igazán híressé vagy inkább hírhedtté.
Az Amazon és más webshopok megjelenésével a vásárlás kezdett az online térbe átterelődni. Megszületett a Cyber Monday (hálaadás utáni hétfő), amely az online akciókra épít.

Mára már a Black Friday sokszor egész hétig, sőt inkább november elejétől tartó „Black November” akciók sorozatává vált.

Outlet - Black Friday - Charlotte, NC

A Black Friday nemcsak vásárlás, hanem kulturális rítus: barátok, családtagok hajnali sorban állása, közös élmény. A média és a mémek részeként a „tömegőrület” képei minden évben bejárják a világot. Az USA-ból exportált jelenség ma már Európában, sőt Magyarországon is jelen van.

A Black Friday egyszerre szól:

  • a fogyasztásról (óriási akciók),
  • a közösségi élményről (hajnalban sorban állni),
  • és a kulturális szimbólumról (az amerikai vásárlási láz világszinten ismert színtere).

A 10 legőrültebb Black Friday pillanat Amerikából
A Black Friday sokaknak az akciókról és spórolásról szól, másoknak viszont az eszeveszett tömegőrületről. Íme tíz történet, amely jól mutatja, milyen kaotikus tud lenni ez a nap:

  1. Walmart-ajtó roham (2008, New York)
    Egy Long Island-i Walmartban a tömeg szó szerint betörte az ajtókat, és halálra tapostak egy alkalmazottat. Azóta szigorították a biztonsági intézkedéseket.
  2. Verekedés egy tévéért (2015, Texas)
    Két család egymásnak esett egy akciós tévé miatt. A videó bejárta a világot – végül a rendőrségnek kellett szétválasztani őket.
  1. Pez-dispenser káosz (1996, Ohio)
    A Pez édességgyártó ingyenes Pez-automatákat osztogatott, de akkora tömeg támadt rá, hogy végül rendőröknek kellett közbelépni.
  2. Kentucky – Barbie-baba harc
    Egy Walmartban anyukák verekedtek össze egy akciós Barbie miatt.
  3. Xbox-os dulakodás (2014, Houston)
    Egy fiatal srác Xbox-szal a kezében próbált menekülni a tömegből, de szó szerint kitépték a dobozt a kezéből.
  4. Pepper spray incidens (2011, Los Angeles)
    Egy nő paprikaspray-vel fújta le a tömeget, hogy elsőként jusson hozzá egy játékkonzolhoz. Több tucat ember sérült meg.
  5. Pulykás akcióőrület
    Egy élelmiszerboltban pulykákért estek egymásnak a vásárlók, mintha aranyat osztogattak volna.
  6. Camping kultúra
    Sokan már napokkal korábban sátrat vernek az üzletek előtt, hogy elsőként juthassanak be. Ez önmagában is bizarr „fesztiválhangulatot” teremt.
  7. Parkolói verekedések
    Nem csak bent a boltban vannak tehát "harcok", sok Black Friday veszekedés már a parkolóban kezdődik, amikor valaki „ellopja” a helyet egy másik autó elől.
  8. „Black Friday fails” mémek Az internet tele van olyan idiótákkal, akik 4 órát álltak sorban, majd hazavittek egy 5 dolláros kenyérpirítót. Nyilván baromira megérte!

A Black Friday valójában kettős arcot mutat: egyszerre szól a nagy vásárlásról és a közösségi élményről, de egyben a fogyasztói társadalom karikatúrája is. És ahogy minden évben, idén is biztos lesz újabb „őrült pillanat”, ami bejárja a híreket.

Az elmúlt években mi is mindig kimentünk az outlethez megnézni az őrületet… Tényleg döbbenetes élmény, ahogy szó szerint egymás hegyén-hátán parkolnak az autók. Mi mindig arra jutunk, hogy nem adhatnak semmit annyira akciósan, hogy bemerészkedjünk ilyenkor bármelyik boltba. Az emberek egészen biztosan teljesen őrültek! 😀

Előző Következő