Ha van amerikai "ünnep", ami a vásárlásról szól, az a Black Friday. Eredetileg a hálaadás utáni pénteken indult nagy akcióként, mára azonban olyan tömegpszichózissá nőtte ki magát, amely világszerte ismert. De hogyan vált a bolti leértékelésből szinte külön társadalmi jelenséggé?
A „Black Friday” kifejezést először a rendőrök használták az 1960-as években Philadelphiában, amikor a hálaadás utáni pénteken a város bedugult a bevásárló áradattól. A kereskedőknek nem tetszett a negatív hangzás, ezért új értelmezést találtak ki: ekkor kerülnek „pirosból feketébe” a könyvelésben, vagyis végre nyereségessé válnak az üzletek.
Az 1980–90-es években a Black Friday már a legnagyobb bevásárlónappá vált. A boltok reggel 6-kor, később 5-kor, majd hajnal 4-kor nyitottak, hogy minél korábban becsábítsák a vásárlókat. Elterjedtek a „doorbuster deals”, vagyis az elképesztően olcsó, limitált termékek, amikért tömegek rohantak.
A 2000-es évekre a Black Friday képe összefonódott a híradós videókkal: emberek rohamozzák a Walmart ajtaját, verekednek egy tévéért, tolonganak a játékosztályon. Sajnos tragikus esetek is voltak, amikor a tömeg sodort el embereket. Ez a kaotikus, „őrület” oldala tette igazán híressé vagy inkább hírhedtté.
Az Amazon és más webshopok megjelenésével a vásárlás kezdett az online térbe átterelődni. Megszületett a Cyber Monday (hálaadás utáni hétfő), amely az online akciókra épít.
Mára már a Black Friday sokszor egész hétig, sőt inkább november elejétől tartó „Black November” akciók sorozatává vált.
A Black Friday nemcsak vásárlás, hanem kulturális rítus: barátok, családtagok hajnali sorban állása, közös élmény. A média és a mémek részeként a „tömegőrület” képei minden évben bejárják a világot. Az USA-ból exportált jelenség ma már Európában, sőt Magyarországon is jelen van.
A Black Friday egyszerre szól:
A 10 legőrültebb Black Friday pillanat Amerikából
A Black Friday sokaknak az akciókról és spórolásról szól, másoknak viszont az eszeveszett tömegőrületről. Íme tíz történet, amely jól mutatja, milyen kaotikus tud lenni ez a nap:
A Black Friday valójában kettős arcot mutat: egyszerre szól a nagy vásárlásról és a közösségi élményről, de egyben a fogyasztói társadalom karikatúrája is. És ahogy minden évben, idén is biztos lesz újabb „őrült pillanat”, ami bejárja a híreket.
Az elmúlt években mi is mindig kimentünk az outlethez megnézni az őrületet… Tényleg döbbenetes élmény, ahogy szó szerint egymás hegyén-hátán parkolnak az autók. Mi mindig arra jutunk, hogy nem adhatnak semmit annyira akciósan, hogy bemerészkedjünk ilyenkor bármelyik boltba. Az emberek egészen biztosan teljesen őrültek! 😀

