Miért ilyen óriásiak az adagok Amerikában?

Miért ilyen óriásiak az adagok Amerikában?

🍔🥤

Ez a bejegyzés az "Gasztro" cikksorozat része.

Ha először jársz az Egyesült Államokban, szinte garantált, hogy ha rendelsz egy „kis” üdítőt, egy olyan pohárral találod szemben magad, ami Európában minimum „közepesnek” felelne meg. A szendvics pedig olyan méretű, hogy két embernek is simán elég lenne.
De mi az oka annak, hogy Amerikában ilyen nagyok az adagok?

food

Az amerikai fogyasztó fejében mélyen kódolt gondolat él: „Ha már fizetek érte, kapjak sokat.” Az éttermi vendég nem feltétlenül a kifinomult minőséget jutalmazza, hanem a bőséget. A nagy adag jó üzlet benyomását kelti — és ez már önmagában elégedettséget okoz.

food

Ha tele a tányér (vagy a tálca), akkor megéri.

Az 1970-es évektől kezdve a gyorsétteremláncok igazi méretnövelési versenybe kezdtek. Nem csak a hamburgerek lettek nagyobbak, hanem minden más is: small → medium → large → family size
Ami az egész rendszert fenntartja az az, hogy a nagyobb méret sokszor csak picivel kerül többe. A vendég fejében ez „ingyen extra”, az étterem számára pedig óriási profit.
Képzeld el: fizetsz egy vacsoráért, majd kapsz egy elegáns, de apró adag ételt. Sok amerikai ezt csalódásként éli meg — még akkor is, ha isteni az íze. A bőség vizuális élmény is: ha sok, az jó.

food

Az Egyesült Államokban természetes, hogy ami nem fogy el, azt szépen becsomagolják. Ez a „doggy bag”. „Can I get a box?” — és senki sem lepődik meg (ÁFA mértéke ugyanaz és a dobozért sem fognak felszámolni díjat).
Ez legitimálja a hatalmas adagokat: az étterem bátran túlporciózhat, mert a vendég nem érzi pazarlásnak.
Sőt, a másnapi ebéd is megvan. Nekünk is sokszor így lett másnapra ebédünk.

food

A hús, a burgonya, a gabona, a cukros üdítők mind relatíve olcsók az USA-ban. Egy kis plusz szénhidrát vagy krumpli fillérekbe kerül, mégis óriási adag benyomását kelti. Röviden: olcsón lehet bőséges tányért varázsolni.

Az amerikai álom egyik visszatérő kulcsszava a "nagy".
Nagy házak, nagy autók, nagy tévék… és bizony, nagy adagok. A méret sokszor státuszszimbólum: van miből, van hova, van mennyit. Ezt nevezik “bigger is better” mentalitásnak.

food

A nagy adag azonban nem egyenlő a tudatos táplálkozással.
A rendszer tulajdonképpen abba az irányba terel, hogy többet egyél, mint amire szükséged van. Ha pedig mindezt jó áron kapod, könnyű „kicsit” túlzásba vinni.

food

Érdekesség: hogyan nőttek meg az adagok az elmúlt 50 évben?

Tétel 1970-es évek Ma
Kóla kb. 200 ml akár 1 liter vagy több
Sült krumpli kistányér nagy papírzacskó
Hamburger 90–100 g hús 200 g+, dupla/tripla verzió
Muffin, bagel tenyérnyi kétszeres-háromszoros méret

Az amerikai adagméretek tehát nem véletlenül lettek ilyen hatalmasak. Az ár–érték elvárás, a gyorséttermi verseny, a pszichológiai „bőségélmény”, a doggy bag kultúra, az olcsó alapanyagok és a „bigger is better” szemlélet mind hozzájárultak ehhez.

food

Honnan jön a „doggy bag” kifejezés? 🐶
A „doggy bag” kifejezés az 1940–50-es évek Amerikájából származik. Abban az időben sokan kellemetlennek érezték, ha étteremből hazavitték a maradékot — ez könnyen spórolósnak tűnt. Úgyhogy találtak egy kifogást: „Majd odaadom a kutyának!”
Az éttermek még külön „Bones for Bowser” („Csontok Bowsernek”) feliratú csomagolást is használtak, ezzel legitimálva a hazavitel gyakorlatát.

food

Idővel azonban az egész teljesen elfogadott lett, ma pedig senki nem magyarázkodik — sőt, a vendéglátók örülnek, hogy nem megy kárba az étel. A „doggy bag” szó pedig megmaradt kulturális emlékként.

Ma így kérik:

  • Can I get a box, please?
  • Could you box this up for me?
  • Can I have this to go?
food

És ami fontos: ez teljesen udvarias és normális — sőt, az amerikai vendéglátás része.

Enjoy! 😋

További képek

Előző Következő